تاريخچه و ويژگيهاي راه آهن لرستان
خط سراسري راه آهن جنوب – شمال ايران كه در سال 1317به بهره برداري رسيد از بندر امام خميني شروع ميشود و تا بندر تركمن و هم اكنون نيز تا اينچه برون مرز تركمنستان ادامه مي يابد.داراي 244 تونل به طول 83666 كيلومتر است كه 93 تونل به طول 23كيلومتر آن در راه آهن ناحيه ي شمال از تهران تا قائمشهر واقع شده ،133تونل به طول حدود60كيلومتر به راه آهن لرستان سابق تعلق داشت (البته ناحيه لرستان جديد داراي93 تونل به طول29كيلومتر ونيم مي باشد).
ناحيه لرستان سابق كه مسير انديمشك تا دورودرا در بر مي گرفت داراي پيچيدگي هندسي است كه در منطقه اي پر پيچ و خم و دشوار ساخته شده كه به خاطر اين ويژگيهاي خاص به دانشگاه راه آهن معروف است .
تونل هاي راه آهن لرستان از نظر ابعاد بر دو نوع است:
الف- تونل هاي مستقيم و پيچ دار كه شعاع آن ها بيش از 250 متر است: عرض از ابتداي طاق 0 2 / 5 متر و ارتفاع از سطح شن ريزي شده80 / 5 متر
ب- تونل هاي پيچ داركه شعاع آنها از 250 متر كمتر است : عرض50 / 5 و ارتفاع 80 / 5 متر.
راه آهن لرستان( سابق – فعلي) كه همزمان با راه آهن سراسري شمال – جنوب از سال 1306 – 1317 ساخته شده است از دورود به سمت جنوب وارد رشته كوه هاي زاگرس شده كه از دره هاي تنگ و در جوار رودخانه ي سزار ( دز ) به مسير خود ادامه مي دهد كه اين مسير كوهستاني و پر پيچ و خم را مي توان به دو بخش تقسيم كرد: بخش اول مسير دورود تا شهبازان ( ايستگاه شهبازان سه ايستگاه بعد از ايستگاه تنگ هفت مي باشد) به طول 138 كيلومتر كه از 12 دره يا تنگه بزرگ به موازات رودخانه سزار (دز) قرارداردكه اين مسير به دليل احداث تونل ، پل ها و سازه هاي فني متعدد دشوارترين و پرهزينه ترين مسير راه آهن سراسري ايران بوده است و بخش ديگر از شهبازان تا انديمشك به طول 74 كيلومتر كه مسيري ناهموار و داراي دره هاي بزرگ اما ويژگي ودشواري بخش اول را ندارد.
راه آهن لرستان از سال1322 تا مهرماه سال 1390 به طول 215 كيلومتر به تعداد 15 ايستگاه كه از ايستگاه انديمشك(مركز ناحيه) شروع مي شد و تا ايستگاه دورود ادامه پيدا مي كرد.
اما از سال 1390 اين اداره كل به دو ناحيه مجزا با ساختار و تشكيلات جديد به نام لرستان و زاگرس (لرستان به مركزيت دورود – زاگرس به مركز يت انديمشك ) تشكيل شدند به اين صورت كه بخشي از ناحيه ي اراك كه شامل 4 ايستگاه (مومن آباد،ازنا،دربند،رودك) مي بود به ناحيه ي لرستان جديد اضافه شد و از طرفي از ايستگاه تنگ هفت به بعد به ناحيه ي زاگرس با مركزيت انديمشك واگذار شد البته 3 ايستگاه از ناحيه ي جنوب ( اهواز ) بعلاوه خط جديد شوشتر به زاگرس اضافه شد.
راه آهن لرستان فعلي(جديد) به طول 155 كيلومتر خط اصلي و بيش از28كيلومتر خط صنعتي-تجاري و فرعي مانوري با 11 ايستگاه از ايستگاه مومن آباد شروع مي شود و تا ايستگاه تنگ هفت ادامه مي يابد كه در آينده نيز راه آهن در دست ساخت دورود - خرم آباد - پلدختر و ازنا- خمين - اصفهان به آن افزوده خواهد شد.
اسامي ايستگاه هاي راه آهن لرستان
رديف
نام ايستگاه
فاصله از تهران
فاصله از اهواز
فاصله از بندر امام خميني
ارتفاع ازسطح دريا
1
مومن آباد
401
415
527
1868
2
ازنا
418
398
510
1811
3
دربند
439
377
489
1688
4
رودك
454
362
474
1548
5
دورود
467
349
461
1402
6
قارون
478
338
450
1307
7
بيشه
495
321
433
1168
8
سپيددشت
508
307
419
1005
9
چمسنگر
526
289
798
10
كشور
541
274
386
696
11
تنگ هفت
555
260
372
604